Do zadań Sekcji ds. organizacji i kadr należy w szczególności:
1) w zakresie realizacji zadań z zakresu spraw organizacji i nadzoru:
a) realizowanie zadań z zakresu planowania i rozliczania pracy komendy miejskiej,
b) organizowanie i obsługa odpraw służbowych, narad i konferencji z udziałem komendanta miejskiego,
c) opracowywanie i ewidencjonowanie zarządzeń, decyzji, rozkazów, instrukcji i wytycznych komendanta miejskiego, a także prowadzenie zbioru głównego aktów prawnych oraz zawartych porozumień,
d) prowadzenie spraw obiegu dokumentów i instrukcji kancelaryjnej w komendzie miejskiej,
e) organizowanie współpracy z terenowymi organami administracji publicznej, innymi instytucjami i jednostkami ochrony przeciwpożarowej,
f) przygotowanie zbiorczych analiz oraz wniosków z zakresu działania komendy miejskiej,
g) opracowywanie propozycji zmian struktur wewnątrz organizacyjnych komendy miejskiej,
h) organizowanie systemu i koordynacji kontroli wewnętrznej komórek organizacyjnych komendy miejskiej,
i) realizowanie zadań z zakresu skarg i wniosków, prowadzenie ewidencji skarg i wniosków dla komendy miejskiej a także sprawozdawczości w tym zakresie,
j) prowadzenie kancelarii ogólnej i sekretariatu komendanta miejskiego,
k) prowadzenie terminarza spotkań, narad i odpraw oraz spraw do załatwienia,
l) ewidencjonowanie pieczęci i stempli w komendzie miejskiej,
m) integracja środowiska służbowego oraz kształtowanie etyki zawodowej poprzez m.in.:
-
organizowanie okolicznościowych uroczystości i spotkań,
-
prowadzenie spraw dotyczących ceremoniału pożarniczego podczas uroczystości służbowych,
n) kształtowanie kontaktów zewnętrznych poprzez:
-
organizowanie współpracy międzynarodowej w zakresie zadań realizowanych przez PSP,
-
uzgadnianie udziału przedstawicieli kierownictwa komendy miejskiej w uroczystościach i spotkaniach zewnętrznych,
-
prowadzenie korespondencji okolicznościowej.
2) w zakresie realizacji zadań z zakresu spraw kadrowych:
a) realizowanie założeń polityki kadrowo - płacowej komendanta miejskiego,
b) przygotowywanie zakresów czynności dla kierujących komórkami organizacyjnymi w komendzie miejskiej,
c) opracowywanie regulaminów, wytycznych i procedur dotyczących służby i pracy w komendzie miejskiej,
d) opracowywanie propozycji zmian etatowych wewnątrz organizacyjnych komendy miejskiej oraz analizowanie stanu przyznanych etatów,
e) prowadzenie spraw osobowych strażaków i pracowników cywilnych oraz emerytów i rencistów komendy miejskiej,
f) sporządzanie i kompletowanie dokumentacji emerytalno - rentowej strażaków i pracowników cywilnych komendy miejskiej,
g) prowadzenie aktualnych baz danych dotyczących strażaków i pracowników cywilnych oraz emerytów i rencistów komendy miejskiej w zakresie spraw osobowych,
h) prowadzenie spraw dotyczących dyscypliny służby i pracy w komendzie miejskiej,
i) prowadzenie spraw związanych z ewidencją i sprawozdawczością statystyczną oraz planowaniem w zakresie spraw kadrowych.
3) w zakresie realizacji zadań z zakresu spraw archiwizacji:
a) wprowadzenie archiwum komendy miejskiej i spraw związanych z archiwizacją dokumentów,
b) udostępnianie dokumentów archiwalnych po uzyskaniu zgody komendanta miejskiego lub osoby przez niego upoważnionej,
c) brakowanie dokumentów archiwalnych zgodnie z przepisami w tym zakresie.
d) sporządzanie sprawozdawczości w zakresie spraw archiwalnych,
e) ustalanie normatywów wyposażenia w zakresie archiwum komendy miejskiej.
4) w zakresie realizacji zadań z zakresu spraw Systemu Zarządzania Jakością ISO:
a) koordynacja i nadzór w realizacji zadań z zakresu spraw Systemu Zarządzania Jakością ISO w komendzie miejskiej,
b) prowadzenie zbiorczej ewidencji procedur obowiązujących w komendzie miejskiej,
c) opracowywanie wniosków do KW PSP w zakresie zmian do obowiązujących procedur proponowanych przez komórki organizacyjne komendy miejskiej,
d) przygotowywanie ankiet zadowolenia klienta, ich analiza oraz przedstawianie komendantowi miejskiemu wniosków z nich wypływających,
e) współpraca z jednostkami organizacyjnymi PSP w zakresie Systemu Zarządzania Jakością ISO.
5) Zadania z zakresu pomocy prawnej obejmują realizację obowiązków określonych ustawą z dnia 6 lipca 1982 roku o radcach prawnych (Dz. U. z 2002 roku Nr 123, poz.1059 z późniejszymi zmianami) tj. świadczenie pomocy prawnej urzędowi komendanta miejskiego, a w szczególności udzielanie porad prawnych, sporządzanie opinii prawnych oraz występowanie przed sądami i urzędami zleca się właściwym podmiotom zewnętrznym. Sekcją kieruje kierownik sekcji.